Menuntut Ilmu sepanjang hayat

Dari boyan sampai keliang lahad itulah jangka hidup kita yang patut dipenuhi dengan ilmu pengetahuan sama ada ilmu dunia mahu pun akhirat.


Hujung minggu pada 9 -10 July saya dan isteri  berpeluang menyertai tazkirah keluarga Rogayah Ngah/ Haji Abd Halim Don dirumah keluarga Dato Ngah di Tangkak Johor. Tidak jauh dari kampong saya di Muar. Untuk majlis ilmu ini pihak pengajur , Amiruddin B A Halim  menjemput seorang ustaz yang terkenal dikaca TV 9 dalam progran 'Tanyalah Ustaz', iaitu Ustaz Dr Abd Basit B Hj Abd Rahman dari Kelantan.

Majlis tazkirah ini dihadiri olih anak2 , menantu2 dan cucu2 arwah Dato Ngah. Sambil menimba ilmu dari seorang ustaz, kita tidak  putus2 dijamu makan , sungguh mesra dan berkat rumah tersebut. Kebetulan buah durian sudah mula gugur, wah seronok kita makan durian dari baka yang baik2 - D24 , 101 etc. Kacang tanah rebus juga dihangkan, fresh dari kebun, sedap rasanya.

Shafiee adik puan Rogayah ditugaskan menjaga kebun2 dan ternakan yang dimiliki bersama ahli keluarga melalui penubuhan satu syarikat keluarga. Ini munkin satu langkah bijak untk mencegah perpecahan dan pergisiran ahli2 keluarga sebab harta warisan. Dia juga diamanahkan untuk menjaga ibunya yang telah tua dan uzur, besar pahalanya, Allah sahaja yang akan membalas amalan yang baik.

Tazkirah saperti ini sangat bermenfaat untuk semua, kita yang sudah berumur juga perlu peringatan dan nasihat, bukan sahaja untuk orang muda dan kanak2. Khabarnya keluarga ini pernah menganjurkan program yang sama awal tahun ini. Memang bagus, ahli2 keluarga dapat berkumpul dan seolah2 berkelah dihujung minggu sambil balik kampung.

Semoga Allah memberkati dan merahmati semua ahli keluarga ini,, Amin



Comments

Popular posts from this blog

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Tingkatkan minda dan daya ingatan