Kalau hendak kaya


Get Rich Slowly
Kurangkan belanja.

Kerja keras untuk tingkatkan pendapatan, simpan dan kurangkan belanja. Potong perbelanjaan yang tidak penting. Belanja untuk benda2 yang essential dalam kehidupan. Sering kita belanja ikut perasaan atau 'on impulse' . Kita  beli sesuatu barang kerana ia murah ketika ada 'sale' sedangkan hakikat sebenar kita tidak memerlukan barang itu. Inilah satu bahaya amalan buat 'window shopping' tanpa tujuan tertentu dan tidak ada sinarai barang2 penting yang perlu dibeli.

Satu lagi bahaya besar ialah berbelanja menggunakan 'credit card'. Ini adalah satu kaedah hutang yang  bolih menjerat leher kita jika tidak dikawal. Bagi saya credit card hanyalah untuk memudahkan urus jual beli saya dan setiap bulan saya selesaikan semua hutang untuk bulan  sebelumnya. Pihak bank menberi kita bayaran minima yang perlu diselesaikan, tapi perlu di ingat baki hutang akan dikenakan faedah 1-2% sebulan (12 - 24% setahun). Mana ada bank yang beri keuntungan dalam kadar sedemikian jika kita simpan duit kita, mereka beri kita hanya 2-5% sahaja.

Satu lagi perkara yang menjerumuskan kita berbelanja ialah pengaruh iklan. Bentuk iklan yang begitu menarik dan enak kata2 mencetuskan nafsu kita untuk membeli. Kanak2 mudah sangat terpengaruh dengan iklan2 dan mereka akan memaksa ibu bapa untuk membeli dengan tangisan dan ugutan.

Paksa simpan untuk masa depan

Bila dapat gaji atau lain2 sumber pendapatan, sebahagian (10 - 20% mengikut bajet iaitu lebihan setelah ditolak belanja untuk sara hidup) wajib dimasukkan dalam tabungan yang dikunci dan sukar dikeluarkan saperti Tabung Haji atau ASB'. Kita bolih menaruh kepercayaan kepada institusi2 tersebut untuk menguruskan wang kita. Jangan buat kesilapan saperti saya dengan menaruh kepercayaan kepada beberapa individu yang akhirnya kita dapati mereka itu 'conman'.

Tabiat menyimpan walau sedikit

Cuba ikuti link ini  banyak panduan berguna yang mudah kita ikuti.

Get Rich Slowly
Cerita dari seorang jutawan (self made)


When people ask me for my top tip on personal finance, they’re often disappointed. My top tip isn’t sexy. “To get out of debt and to build wealth,” I say, “you must spend less than you earn.” People are hoping for something more — some sort of mystical secret. But you know what? As mundane as it sounds, that is the mystical secret of money.

If you want to get out of debt and build wealth, all you ever need to do is spend less than you earn. Everything else we talk about at Get Rich Slowly is window dressing, a prop in support of the fundamental equation of personal finance:

[WEALTH] = [WHAT YOU EARN] – [WHAT YOU SPEND]
The wider the gap between what you earn and what you spend, the more financial success you’ll achieve.
Spend less
This simple formula has a couple of implications. The first is that frugality can have a very real impact on your financial situation. Frugality is an important part of personal finance. When you decrease your expenses, your cash flow increases. If you’re living paycheck-to-paycheck on $3000 a month, reducing your monthly expenses by $300 can give you substantial breathing room. (See the Charles Dickens quote at the start of this article.)

Read more.....
Get Rich Slowly


"I always knew I was going to be rich. I don't think I ever doubted it for a minute"

                                                                      Warren Buffett
 


 

   
 


 


 


     



 


   


 

 
 


 

Comments

Popular posts from this blog

My Biodata / CV/ Curriculum Vitae

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Masa depan doktor2 lebih mencabar