Khasiat keroma atar tamar




Saya amat merindui berbuka puasa dimasjid nabawi Medinah. Keroma jenis rutob rasanya sungguh lazat menjadi hidangan utama. Disamping itu ada yogart yang dicampur dengan rempah khas dan sungguh enak dimakan dengan roti. Sering saya juga campurkan beberapa biji keroma rutob.
Memang banyak khasiat kesihatan buah keroma.

1. Satu sumber tenaga dari kandungan gula dan karbohaidret. Gula jenis polysacharide mengeluarkan glukos secara perlahan2 dan ini sangat berguna bagi orang yang berpuasa.
Dinasihatkan berbuka denga keroma lembut jenis rutob atau sukar  atau keroma madu. Cepat dihazam dan pantas memulihkan tenaga untuk kita solat terawih.
Ketika sahur makan keroma atau tamar jenis keras sebagai sumber tenaga berterusan dengan slow release gula glukos.

2. Sumber vitamin dan logam untuk kesihatan.
Keroma mengandungi berbagai vitamin A, B1, B3 B5 dan vitamin C. Juga logam sodium, calcium, potassium, magnesium dan iron.
Penting bagi pertumbuhan sel2 baru dan menyokong keutuhan tisyu2 dan organ2 tubuh badan.

3. Kesan baik untuk kulit dan rambut. 
Mencegah kedutan, stretch marks dan timbunan bintek hitam melanin. Kulit jadi halus regang dan sihat. Pertumbuhan rambut berterusan dan cegah gugur rambut.

4. Kesihatan perut dan usus. 
Kandungan serat atau fibers melawaskan pergerakkan usus dan dengan itu mencegah dari sembelit dan buasir iaitu satu masalah yang kita hadapi ketika puasa ramadan akitbat kekeringan atau dehydration.
Serat dalam keroma juga membantu penghazaman makanan.
Jadikan keroma sebagai makanan tambahan dalam rawatan kanser usus.

5. Sumber perotin.
Keroma mengandungi perotin untuk keperluan membina sel2 dan tisyu2 dan seterusnya pertubuhan organ2 terpenting termasuk otak dan jantung.

6. Membina darah merah dan cegah anemia.
Kandungan logam iron membantu bina sel2 darah merah. Ini penting bagi wanita yang kehilangan darah setiap bulan dari haid.

7. Bina gigi dan tulang yang kukuh.
Kandungan logam calcium dalam keroma bantu membina tulang dan gigi yang kukuh. Cegah osteoporosis dan dental caries.

8. Mencegah darah tinggi dan stroke.
Kandungan logam2 potassium dan magnesium bolih bantu mengawal dan mecegah peningkatan cholesterol, penyakit darah tinggi dan stroke.

9. Menguatkan stamina seksual.
Dikatakan keroma yang direndam dalam susu kambing semalaman dan dimakan dan minum esok harinya ada kesan menguatkan tenaga batin. Wallahu aalam.

Comments

Popular posts from this blog

My Biodata / CV/ Curriculum Vitae

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Masa depan doktor2 lebih mencabar