Hidup ikut Kemampuan

Masalah utama yang melanda ramai orang, samada di malaysia , amerika atau eropah, ialah hidup dengan caragaya yang sangat meninggi dan menunjuk2 tapi diluar kemampuan. Apa akibatnya? Mereka terpaksa berhutang. Hari2 kita di hujangi berita tentang krisis ekonoomi yang akan melanda dunia. Sebab apa? Negara2 besar terlalu banyak huatng. USA hutang hampir USD 5 Trillion, begitu juga Greece, Italy , Spain dan lain2.

Diantara kita pun banyak yang hidup berhutang, tidak habis2 dan tidak putus2 berhutang bank , credit card dan hutang dengan orang lain atau saudara mara. Orang2 muda guna credit card sewenang2 seolah2 itu free. Tapi hakikatnya kad kreditlah yang akan membuat kita satu hari kelak jadi bankrup. Sudah beribu2 kes bankrup dilaporkan di malaysia.

Saya pernah diajak kawan2 buka kilang dan pinjam wang MIDF, dan bila niaga rugi terpaksa lelong kilang dan hutang masih RM 400K, sepatutnya , kita sama2 agihkan bayaran , tapi kesemua 5 orang teman niaga isytihar bankrup dan saya terpaksa tanggung hutang. Inilah perangai manusia dan akhirnya saya terpaksa selesaikan semua hutang dan saya kerugian hampir RM 800K.

Tapi Allah SWT maha adil . Memang menjadi resmi maanusia , bila berhutang dia tidak mahu bayar walaupun ada wang. Ingat Rasulullah tidak sembahayangkan jenazah orang yang berhutang. Begitu berat balasannya kelak diakhirat nanti. Pahala2 dari amalan orang yang berhutang akan diberikan kepada orang yang memberi hutang. Bukan sahaja penghutang bankrup didunia, diakhirat juga muflis.

Kalau kita tidak mampu, jangan berlagak saperti orang kaya, meunjukkan kehidupan mewah, pakai branded items, sering makan direstoran, malas masak sendiri , berpoya2 dengan perempuan dan menghabiskan wang dengan hiburan, beli kereta mewah dan akhirnya tidak mampu bayar hutang bulanan. Ikut resmi padi, semakin tunduk bila berisi/berbiji. 'Keep low profile'.

Nasihat saya kepada anak2 saya ' kalau bolih dielakkan jauhkan dari amallam berhutang'. Gunakan credit card  untuk memudahkan urusan jual beli sahaja dan seleseaikan hutang credit card pada bulan berikutnya kerana faedah yang dikenakan terlalu tinggi 1.5 - 2 % sebulan dan jangan ikut perasaan membeli belah secara impulsive/spontan. Selesaikan semua housing dan car loan sebelum umor 60 tahun. Jangan jadi gurrentor kepada sesiapa untuk apa2 urusan melainkan untuk anak2 sendiri kerana ramai gurrentor telah tersepit dipaksa membayar sipiutang sedangkan dia hidup mewah dan mampu bayar hutang.

Comments

Popular posts from this blog

My Biodata / CV/ Curriculum Vitae

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Masa depan doktor2 lebih mencabar