Kaya tapi rendah diri

Unta pun bolih jadi kawan.

Baru2 ini saya bersembang bual dengan kawan lama saya, berbangsa cina dikedai kopi mamak dekat rumah saya diBukit Damansara, sambil minum teh tarik. Disitulah kita sering jumpa kawan2 walaupun kita duduk dalam satu kampung. Seronok juga berbual kerana dia sekarang sudah jadi kaya raya tapi akhlaknya sangat baik, rendah diri dan caragaya hidup yang amat simple dan low profile. Betul macam resmi padi bukan saperti lalang.

Mulanya kawan saya itu seorang guru biasa dan duduk di rumah teres tetapi disamping itu ia mula bergiat dalam perniagaan hartanah, jual beli rumah secara kecil2an. Sebelum ini memang sering juga jumpa dia dikedai kopi sekitar Bukit Damansara. Yang menakjubkan saya setiap kali saya jumpa dia, status ekonominya melonjak, dari rumah teres ia pindah kerumah semiD dan seterusnya banglow - ini 20 tahun dulu. Masya Allah alangkah baiknya jika dia itu seorang islam.

Walau pun bertugas sebagai guru dia terus mempelajari serta menceburi tentang selok belok pelaburan khususnya dalam bidang hartanah. Dia juga turut mempemelajri dan memasukki pelabuaran equity sehingga ia bolih dipercayai olih syarikat2 besar dimana ia berperanan sebagai penasihat pelaburan. Penglibatannya dalam perniagaan hartanah dan equity memaksanya berhenti kerja guru secara optional pada umur 53 tahun. Umur beliau lebih kurang umur saya sekarang 66 tahun. Tapi nilai hartanya berpuloh2, munkin beratus juta. Katanya sekarang dia senang tidak perlu kerja lagi kerana pendapatannya (passive income) sudah melebihi satu juta setahun. Katanya jika ia bergantung dengan pendapatan dari pencen saperti ramai kawan2 kita tentu sukar untuk hidup selesa.

Saya cuba minta sedikit tips darinya tentang cara2 membina kekayaan , dia berjanji akan memberi panduan dan nasihat kepada anak2 saya tentang perkara ini bila masa kita jemput beliau kerumah kita. Apa yang saya hormati tentang kawan saya ini , ialah akhlaknya yang baik, malah jauh lebih baik dari setengah orang islam. Rendah diri, tidak sombong atau bongkak atau menunjuk2 kekayaan, cakap lemah lembut. pakaian dan kereta biasa saja , tidak branded - pendeknya simple lifestyle dan low profile.





Comments

Popular posts from this blog

My Biodata / CV/ Curriculum Vitae

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Masa depan doktor2 lebih mencabar