Negara maju, minda, sikap dan perangai

Satu negara maju yang kita bolih ambil jadi  contoh ialah Jepun. Saya berpeluang melawat negara tersebut sebanyak 3 atau 4 kali, ada yang atas urusan resmi dan ada juga lawatan peribadi. Memang baik akhlak orang2 jepun; kalaulah mereka orang islam, sungguh baik dijadikan contoh untuk semua umat dunia.
Kita masih  jauh ketinggalan, munkin taraf ekonomi setengah rakayat kita  sudah banyak meningkat saperti negara maju dan mereka hidup mewah, tapi sebahagian besar rakyat kita masih terkial2 hendak hidup. Ramai juga yang buat dua atau tiga pekerjaan untuk menampong sara hidup keluarga.

Kita perlu mengubah banyak aspek pemikiran, sikap dan perangai kita jika  hendak mencapai ketahap negara  maju, bukan hanya dengan adanya bangunan2 yang tinggi mencakar langit. Perubahan sikap dan perangai perlu bermula dari ketua , sama ada diperingkat negara, masyarakat atau keluarga. Tetapi apa yang kita lihat sekarang kebanyakan peminpin2, politik, ketua2 jabatan atau syarikat masih berfikiran dan berperangai saperti negara mundur. Terlalu banyak yang pentingkan diri, bertindak tanpa moral dan etika , hukum2 agama entah kemana dihumban dan tidak dihormati. Sungguh menyedihkan.

Mudahan2 Allah memberi kita semua hidayah dan menunjukkan kita jalan yang lurus untuk membangun diri , keluarga, masyarakat dan negara mengikut lunas2 islam.

Comments

Popular posts from this blog

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Tingkatkan minda dan daya ingatan