Tingkatkan ingatan/memory




Tun Dr Mahathir dalam umor 90+ masih tajam otaknya dan baik ingatannya. Apakah rahsianya?


Dengan meningkat umor seseorang fungsi tugas organ2 penting dalam tubuh badan kita saperti jantung, hati paru2, buah pinggang dan lain2 semakin merosot. Begitu halnya otak kita; malah dalam quran juga disebut fenomenon ini beberapa kali. Bila tua seseorang jadi nyanyuk dan mudah lupa serta merosot sangat ingatannya. Kejadian penyakit alzheimer dan dementia meningkat ketahap 20 % dalam umor 70 an tahun keatas.

Cuba kita lihat gelagat Tun Dr Mahathir yang hampir 90 tahun tetapi masih sangat tajam otaknya dan baik ingatannya. Apakah rahsia nya?


Caragaya hidup. Berbagai faktor sekitaran saperti racun, bahan kimia, pencemaran udara, stress, pemakanan tidak seimbang dan lain2 merosakkan sel2 dan fungsi otak kita.
Tetapi ada cara atau 'alat2' untuk kita meningkatkan percambahan dan pertumbuhan sel2 otak menerusi peroses 'neurogenesis' khususnya bahagian otak bernama hippocampus iaitu pusat bagi memory / ingatan. Apakah alat2 atau cara meningkatkan memory kita.

1. Makan yang wajar dan betul.
Tun Dr Mahathir memang jaga dan kawal makanannya. Makan setakat hilangkan lapar dan tidak berlebihan.
Lebihkan sayur2 dan buah sambil kawal gula dan karbohaidret serta makan lemak secara sederhana.
Kunyit dan kari, daun celery, broccoli, cauliflour dan walnuts mengandungi antioxidant dan bahan2 lain yang menggalakkan pertumbuhan sel2 otak.

Omega3 yang terkandung dalam ikan2 mackerel, tuna dan kembung dan sekarang ini banyak pil2 minyak ikan dipasaran yang mencegah kerosakkan sel2 otak disamping meningkatkan pertumbuhan myelin sheath yang penting untuk menyalurkan signal letrik dalam otak.

Dr Mary Newport mendapati dari kajiannya memakan 2 sudu minyak kelapa dara bolih mencegah kerosakkan sel2 otak serta merawat penyakit alzheimer serta meningkatkan fungsi otak.

Satu kajian keatas kanak2 yang diberi makan pisang daya ingatan mereka meningkat. Dikatakan pisang mengdungi logam potassium yang penting untuk fungsi sel2 otak.

2. Exercise.
Bila kita baca tentang Tun Dr Mahathir beliau memang sering melakukan exercise dan berminat menonggang kuda.
Exercise merangsang dan mencetuskan pengeluaran bahan2 nuerotrophic factors (BDNF) yang yang sangat penting untuk kesihatan sel2 dan fungsi otak.
Mengikut satu kajian exercise menambah ukuran panjang telomeres pada DNA yang seterusnya meningkatkan jangka umor sel2.
Exercise meningkatkan aliran darah kedalam otak ekoran dari peningkatan pam jantung. Dengan itu bekalan oksijen dan makanan bertambah.

3. Tumpu satu tugas elakkan beberapa tugas serentak (multi tasking)
Jangan lakukan beberapa kerja atau tugas serentak saperti bercakap ditalipon sambil hendak meletakan barang2 kedalam kereta serta meletakan kunci kereta disuatu tempat. Ini merosakkan ingatan dan jadikan pelupa.
Tumpu dan fokas minda pada sesuatu tugas dan latih diri untuk tidak terganggu dari rangsangan luar (mindfullness).
Tulis dan catitkan sesuatu tugas dalam buku nota kecil yang kita bawa kemana2.

4. Cukup tidor.
Tidor yang cukup antara 4 - 6 jam sehari meningkatkan fungsi otak, daya ingatan dan peningkatan prestasi tugas.
Ketika tidor pertumbuhan dan penguatan sambungan synapses berlaku dan ini meningkatkan daya ingatan.
Kajian keatas kanak2 dipusat2 jagaan prestasi pembelajaran dan ingatan meningkat lepas tidor.
Dipercayai tidor ayam (nap) tengah hari meningkatkan fungsi otak serta prestasi kerja.

5. Permainan rangsang otak.
Terdapat beberapa jenis permainan (brain games) yang bolih merangsang fungsi otak dan bolih cari dalam internet. Terbaik ialah Luminosity.

6. Tingkatkan kemahiran.
Pilih sesuatu bidang saperti berkebun, menjahit, bertukang DIY, atau lain kemudian pelajari terus menerus hingga mahir. Penting untuk buat sesuatu yang diminati dan bolih memberi kecerian dan kepuasan .

7. Vit D3
Terdapat bokti yang menunjukkan vit D3 penting bagi pertumbuhan sel2 otak terutamanya dibahagian bawah cerebellum dan hippocampus yang yang berfungsi dalam merancang dan memperoses maklumat2 baru dan bahan2 ingatan baru.

8. Amalan berpuasa.
Pakar2 penyelidek berpendapat berpuasa sekali sekala saperti puasa sunat hari2 isnin dan khamis adalah baik untuk bina fungsi otak dan tingkat daya ingatan. Bila berpuasa lemak badan digerak untuk metabolisma. Produk sampinganya ketones dikatakan baik untuk bina otak.

9. Probiotik dan sayur2 fermented.
Terdapat hubungan rapat antara kesihatan usus dengan fungsi otak. Pertumbuhan bakteria2 kawan dalam usus meningkatkan fungsi otak dan daya ingatan. Tabiat makan sayur2 fermented dan makan supplement 'probiotics' bolih membekalkan usus dengan berbilion bakteria kawan.

10. Choline baikki fungsi otak.
Choline adalah sejenis amino acid dan ia sangat penting untuk mengkukuhkan sel membrane khususnya dalam otak. Ia mencegah kerosakkan sel2 otak.
Ibu2 hamil yang makan bahan ini bolih mencegah kecacatan otak dan saraf bayi dan bayi2 yang dilahirkan cerdas otak mereka.
Telor dan daging menjadi sumber utama untuk bekalan choline.

11. Amalkan membaca dan menhafal quran.
Amalan untuk menghafal quran memang satu kaedah yang amat berkesan untuk meningkatkan fungsi otak dan daya ingatan. Setiap ayat yang perlu dihafal perlu diulang baca antara 40 hingga 200 kali. Ini satu exercise minda yang terbaik.

12. Memory booster.
Terdapat terlalu banyak supplement dalam pasaran sama ada dalam bentuk pil atau juz yang dikatakan bolih meningkatkan fungsi otak dan daya ingatan.
Ikuti link ini






How can memory be improved?

In order to make an individual's memory more efficient we need to ensure four key things:
  • Practice - the more often we do something, the more likely we are to remember it.
  • Memory strategies - these are ways of processing information that will help you remember it better.
  • Organisation - this ensures that information is stored in a more meaningful and well-organised way and which is easier for the brain to recall when needed.
  • Understanding - if we understand information it is easier for us to remember, and if we understand how memory works, it is easier to make it work well for us personally.
Memory Booster helps the child to develop good memory strategies, to organise information efficiently, and to practice the skills necessary for effective learning and recall of information.

Following is a list of memory boosting and brain power superfoods packed with nutrients high in Vitamin B12, Vitamin B6, Vitamin C and Vitamin E, as well as folate, calcium, potassium and magnesium, and betacarotene. These foods will improve your brain and memory.The % values are for a 2000 calorie diet.
  1. Milk = Vitamin B6: 5%, Vitamin B12: 15%, Calcium: 28%, Magnesium: 6.5%, Potassium: 11%
  2. Spinach = Vitamin B6: 11%, Vitamin E: 5%, Folate: 33%, Calcium: 12%, Magnesium: 20%, Potassium: 12%
    Others foods sthat are rich in anthocyanins, formidable antioxidants are blueberries, strawberries, jambu fruit (jamun)
  3. Black-eyed beans (peas) = Vitamin B6: 3%, Folate: 26%, Calcium: 11%, Magnesium: 11%, Potassium: 10%
  4. Acorn squash = Vitamin B6 : 12, Folate: 6%, Calcium: 6%, Magnesium: 13%, Potassium:16%,
  5. Pink salmon = Vitamin B6 : 13, Vitamin B12: 62%, Vitamin E: 6%, Calcium: 18%, Magnesium: 7%, Potassium: 8%,
  6. Kidney beans = Vitamin B6 : 6%, Folate: 29%, Calcium: 3%, Magnesium: 10%, Potassium: 10%,
  7. Orange juice, calcium-fortified (3/4 cup) = Vitamin B6 :5%, Vitamin C: 103%, Folate: 8%, Calcium: 23%, Magnesium : 5%, Potassium: 11%
  8. Papaya = Vitamin E : 17%, Folate: 29%, Calcium: 7%, Magnesium: 8%, Potassium: 22%,
  9. Bock Choy =
  10. Potato, baked (1/2 cup) Vitamin B6: 9%, Vitamin C: 13%, Folate: 1%, Magnesium: 4%, Potassium: 7%
  11. Broccoli = Vitamin B6: 6%, Vitamin E: 7%, Folate: 10%, Calcium: 4%, Magnesium: 5%, Potassium: 7%
  12. Wheat germ = Vitamin B6 : 7%, Vitamin: E 13%, Folate: 12%, Magnesium: 11%, Potassium: 4%
  13. Banana (1 medium size) = Vitamin B6: 34, Vitamin C: 18%, Magnesium: 9%, Potassium: 13%
  14. Vegetable juice, low sodium (6 oz.) = Vitamin B6: 9%, Vitamin C: 56%, Vitamin E: 2%, Folate: 7%, Magnesium: 4%, Potassium: 7%
  15. Mango : Mango is rich in glutamine acid, which is an important protein for concentration and memory.
  16. Tofu = Folate : 6%, Calcium: 3%, Magnesium: 6%, Potassium: 5%
  17. Honey= The research carried out in 2007 on rats at the University of Waikato in Hamilton, New Zealand shows that diets sweetened with honey may be beneficial in decreasing anxiety and improving memory during ageing. Honey may boost memory due to its antioxidant properties, which help to prevent free radicals damaging cells in the body.
  18. Water = Drink 8 to 10 glasses of water daily. 85% of brain tissue is water. Dehydration can cause energy generation in the brain to decrease. 

A recent study showed that eating 300grams of blueberries daily improved participants memory in only three weeks. This is just one example of how research is contributing to our knowledge of the links between food and memory. It is now quite possible to eat your way towards improved memory function. While it might be tempting to go out and buy a supplement that provides one nutritional component of a healthy memory, it is much more beneficial to eat these memory enhancers in whole, fresh foods. This way, the different nutritional components can interact properly.







    Comments

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    My Biodata / CV/ Curriculum Vitae

    Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

    Masa depan doktor2 lebih mencabar