Sempena 46 tahun pernikahan.

Alhamdulillah hari ini 6 hb. feb 2016 genaplah 46 tahun saya dan isteri, Maimunah Ismail bernikah.
Saya masih ingat hari itu hari cuti raya cina. Setiap kali hari raya cina kunjung tiba, kenangan kami terus menuju kearah pernikahan kita berdua.
Ketika itu belum berkerja lagi, kenalah pinjam duit dari bapak untuk beli cincin, rantai, dan bayar mas kahwin. Alhamdulillah diberkati Allah.


Gambar ini kita ambil pada 6 hb. february tahun 1970 selepas upacara akad nikah dimuar, johor.
Upcara majlis perkahwinan mengikut adat dilangsungkan pada bulan december 1970.


Gambar persandingan . Pengapit2 Mayah dan Alon.


Arwah abah dan emak mertua pun seronok bersanding.

Saya belum habis pengajian kursus kedoktoran bagi ijazah MBBS. Saya ditahun akhir dan saya dapat ijazah pada bulan april tahun1970.

Isteri saya sudah graduate pada tahun 1968 dengan ijazah BA honours. Selepas berkerja setahun beliau ambil kursus Diploma of Education.
Gambar diatas bersama2 bapak dan emak saya serta ayah dan ibu isteri saya.


Bulan april 1970 saya dapat ijazah MBBS dan isteri BA hons. dan Dip. Ed.

Kelahiran anak pertama Imtiaz pada 22 hb december 1971 dihospital. Muar. Johor dimana saya bertugas sebagai pegawai perubatan pada tahun 1971 - 1972.

Gambar saya dan bayi baru lahir Imtiaz yang sekarang jadi doktor pakar bedah dihospital pantai. Ceras. KL.

Hasil perkongsian hidup bersama telah dikurniakan Allah SWT 5 orang anak ; 2 lelaki, Imtiaz dan Arief dan 3 perempuan , Lily Suraya, Ayesha dan Safia serta 11 orang cucu. Alhamdulillah.

Gambar pada hari raya 2014 bersama2 anak2, menantu2 dan cucu2.

Sedangkan lidah lagi tergigit, ini pula suami isteri.
Buangkan yang keruh ambil yang jernih. 


Lihat sungguh simple taste. Beli stokin kaki dari penjaja sebelah masjid Quba, Medinah.



Saya sangat bersyukur dapat isteri yang;

Setia dan taat kepada suami.

Sentiasa kasih sayang kepada suami, anak2, keluarga dan saudara mara.

Sanggup berkorban dengan kerjaya, berkerja sebagai guru, sambil jadi isteri dan ibu.

Bertanggung jawab.
Tidak boros dan sering menyimpan.

Caragaya hidup mudah ; pakaian sederhana, tidak pentingkan perhiasan emas dan berlian yang mahal2. Makan sederhana tapi berzat dan berkhasiat.

Mendidek anak2 - satu kelebihan sebagai guru.

Sanggup memasak, basuh kain baju dan mengemas rumah.

Menyediakan makanan saya.

Patuh kepada ajaran dan syariat islam. Sering mengingati saya dan anak2 tentang tanggung jawab kita kepada Allah. Tidak berhenti2 menuntut ilmu ugama dan menyebarkan kepada anak2 dan cucu2.

Semoga perkongsian hidup kami kekal sehingga akhir hayat. Aameen.


Sedikit nasihat kepada yang lebih muda.

Perkongsian hidup yang aman, damai dan berjaya sehingga akhir hayat memerlukan beberapa ramuan serta pengobanan.

1. Semangat ' give and take ' antara suami isteri.
2. Menghargai pasangan dengan kata2 pujian, senyuman dan hadiah.
3. Mengucap salam bila pergi dan kembali kerumah, pelukan dan belaian.
4. Percakapan yang meriangkan hati. Jauhkan cakap2 yang menyakiti hati dan yang negatif. Jangan mengungkit perkara2 negatif atau peristiwa buruk yang sudah lepas.
5. Ikhlas dan terus terang dalam hal2 berkaitan rumah tangga
6. Bawa balik berita2 baik yang sedap didengar. Simpan dulu berita buruk atau sedih sehingga satu waktu yang sesuai.
7. Jangan telalu cepat marah. Kawal kemarahan. Bila timbul sesuatu provokasi elok lari keluar atau berdiam dengan tenang.
8. Ingatan kepada suami , jangan terlalu mengongkong, berdendam dan mengancam.
9. Ingatan kepada isteri jangan suka berleter, nanti suami cepat mati. Fakta ini memang sudah diboktikan olih beberapa kajian perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

My Biodata / CV/ Curriculum Vitae

Pesanan kepada anak2 dan cucu2.

Masa depan doktor2 lebih mencabar