Thursday, March 31, 2011

Hari jumaat penuh barkah

 Hari jumaat penghulu segala hari


Malam jumaat baca quran surah AlKahfi
Baca alftihah, ayat qursi, 3 qul , tahlil dan doa untuk roh2 ibu bapa dan saudara


Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Siapa yang membuka surah Ali Imran pada hari Jumaat maka akan didoakan oleh malaikat hingga malam.”

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Siapa membaca pada pagi Jumaat sebelum sembahyang Subuh Astaghfirullahalladzim allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaih tiga kali, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut.”
 
Dari Abu Hurairah katanya, dia mendengar Nabi bersabda, “Janganlah kamu berpuasa pada hari Jumaat, melainkan bersama satu hari sebelumnya atau sesudahnya.”

Pada hari Jumaat dijadikan ada saat mustajab; tiada seorang berdoa bertepatan dengan saat itu melainkan pasti doanya diterima selagi tidak berdoa untuk kejahatan atau memutuskan hubungan keluarga.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Siapa yang berwuduk sahaja untuk menghadiri solat Jumaat adalah sudah baik (memadai) tetapi siapa yang mandi maka adalah terlebih baik.”

Nabi Muhammad bersabda, ” Sesungguhnya hari-hari yang utama bagi kamu iaitu hari Jumaat, maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku kerana bacaan selawatmu itu langsung disampaikan kepadaku (pada hari Jumaat).”                                                                     

Wednesday, March 30, 2011

Satu pengalaman pahit

Saya tidak sangka satu tujuan murni hendak tolong kawan dalam niaga, dalam hati sebenarnya hendak tolong bumiputera bekecimpung dalam dunia perniagaan. Ini berlaku lebih sepuloh tahun lepas; saya namakan kawan ini sebagai SS dan syarikatnya TT. Saya anggap SS seorang entrepreneur yang berwibawa, malah sejak dia diuniversity lagi dia sudah buka satu pusat jagaan dan didekan kanak2 dan perniagaannya berjaya, Ketika dia jumpa saya untuk berkenalan dan mohon bantuan teknikal , saya masih lagi Ketua Pengarah LPPKN. Dia impressive dan bersemangat.kita beri bantuan teknikal kerana ketika itu LPPKN juga sedang memperkembangkan konsep child development yang saya namakan 'Timang'

Satelah habis kontrak saya dengan LPPKN, saya mulakan 'private specialist practice' diPlaza Damansara, Bukit Damansara mulai bulan february 1989. Alhamdulillah berkat tekun kerja , bisnes saya lumayan dan saya mampu membiayai anak2 saya belajar diluar negara dengan belanja sendiri. Apabila kita dilihat olih orang lain agak selesa sedikit, mula lah datang orang berduyun2 , yang hendak berhutang , ada yang hendak pinjam duit untuk melabur diASB, masha Allah, ada yang kata tersepit dengan berbagai situasi dan perlu wang untuk selesai masalah, sampai sekarang, ramai masih berhutang dengan saya , kesemuanya bernilai tidak kurang RM500 ribu, banyak yang tidak mahu bayar, berdolah dalih dengan berbagai alasan ,tapi tidak mengapa, saya harapkan diakhirat nanti Allah akan memberi ganjaran yang lebih baik.

Balik kepada cerita SS, lama juga tidak mengunjungi saya, munkin dia pun sibuk dengan syakitat guamannya dan bisnes lain termasuk hartanah. Satu hari, tak silap dalam  12 tahun lepas dia datng keklinik saya dan mengajak saya melabur disyarikat membuat parts untuk penghawa dingin; nama syarikat TT, SS tubuhkan syarikat ini bersama lima orang rakan dan mendapat sokongan dari PUNB. SS minta saya melabur RM 250K, saya ini sangat mentah atau naive dalam bidang bisnes dan percaya dengan SS , jadi terpengaruh dan terus melabur. Saya bukan tahu sangat selok belok koperat, jadi pak turut, fikirkan syarikat ini bolih tumbuh dan membesar saprti lain2 syarikat yang dikendalikan olih bangsa asing.

Syarikat TT mengambil hutang untuk jalankan bisnes, saya pun turut tanda tangan saperti 6 orang pemilik saham yang lain. Urusan bisnes semua diuruskan mereka. Rupanya syarikat ini mempunyai banyak persamaan dengan syarikat2 bumiputera yang lain dari segi kecekapan pengurusan kewangan dan perniagaan. Saya tidak pernah melihat akaun tahunan yang untung , sentiasa rugi. Sapatutnya saya sudah mohon keluar bila petanda2 tersebut telah kelihatan , tapi sebab kejahilan saya sendiri, saya terus ikut hangut.

Tiap kali syarikat tidak cukup duit , untuk bayar gaji dan EPF , saya kena keluar duit. saya anggar saya kena bayar lebih RM 100K untuk mengatasi kepincangan urusniaga syarikat TT . Lepas itu, syarikat terpaksa gulung tikar dengan hutang lebih RM 2 juta. Nila aset dari kilang dan peralatan hanya dapat dijual dengan nilai RM1.7 juta  sahaja, masih ada lagi RM500K hutang, sapatutnya dibahagikan antara 7 orang pemegang saham untuk dibayar kepada institusi kewangan. Tiba2 ke6 orang pemegang saham isytihar mereka muflis/bankrupt untuk elak bayar hutang. Muflis didunia munkin tidak ada kesan pada diri, tetapi kalau muflis diakhirat, Allah sahaja yang tahu akibatnya. Saya berlindung dengan Allah dari jadi muflis.

Saya terpegun, saya tidak bolih ikut jejak mereka, implikasi seorang yang muflis amat buruk sekali. Saya tepaksa tanggung hutang seorang diri, mujurlah institusi kewangan tersebut beri diskaun RM 100K, jadi saya kena selesai RM400K dalam jangka tempoh 6 bulan. Allahu akbar, Dia yang Maha Kuasa , yang menetukan segala2. Saya redha dengan cobaan ini, Allah Maha mengetahui hikmah disebalik insiden ini. Saya berlidung kepada Allah dan mohon kekuatan dan kemampuan untuk membayar hutang yang dimulakan olih segelintir orang.

Monday, March 28, 2011

Dunia bercelaru ankara perosak





Banyak kali Allah SWT mengulang dalam Al Quran tentang kerusakkan dunia akibat perbuatan manusia perosak. Ugama telah dirosakkan dari semua penjuru , umat berpecah belah, masing2 berebut kuasa dan harta dengan tamak , hukum ugama dan etika dilanyak dan tidak dihomati lagi, alam sekitar tercemar dengan berbagai2 toksin yang kita hidu setiap hari, terbaru ancaman radioaktif. Gunung ganang dan hutan rimba digondolkan, dataran laut disedut semua cecair hitam/minyak akibatnta gempa bumi disana sini. Manusia berbunuhan untuk merebut kuasa , amalan salah guna kuasa  untuk kepentingan diri dan menganyai , menzalimi serta menindas orang lain amat berluasa.

Mana tempat yang selamat dan nyaman untuk kita hidup untuk menyembah dan beribadat kepada Pencipta kita Allah SWT ? Dimana2 kita berada kita kena 'bombard' bertalu2 dengan berbagai kemunkaran samada melalui media electronik, TV , radio, internet . dijalan raya, pasaraya tidak kira diman sahaja ada perkara2 yang merosakkan iman kita. Saya pernah dengar ada satu hadis Rasulullah yang bermaksud, akhir zaman kelak sukar untuk seseorang beribadah dengan khusuk ditempat kediamannya. Munkin kita kena pergi jauh keluar bandar, kehutan atau kegua.

Banyak campur aduk antara yang benar/hak dengan yang batil. Perkara haram dan munkar digambarkan sebagai tidak berdosa melakukannya. Berzina dan bersekedudukan digambarkan olih media barat sebagai perkara biasa. Riba sukar dikawal kerana kita ikut sistem kewangan yahudi. Penagih dadah semakin membiak sehingga mengancam keselmatan orang ramai. Peragut, perompak dan penyamun semankin mengila2 dan bermaharaja lela.

Terpenting sekali kita kena jaga diri kita dan keluarga kita dari api neraka. Masalahnya ramai yang tidak mampu jaga diri sendiri pun kerana enggan mengisi dada dengan ilmu dan melatih tangan dengan kemahiran, malas belajar , malas berusaha dan berkerja. Bina minda dan terus bergerak kehadapan.

Mari kita berhijrah kepada kebaikkan, amar maaruf nahi munkar.

1. Ubah minda atau pemikiran kita . Hilangkan subsidy mentality. Basmi angan2 hendak cepat kaya.
Berfikir secara kreatif , cetuskan innovasi, fikir kedepan dan positif.
Berfikir untuk membina sesuatu - bisnes, perusahaan, kilang, institusi dan lain2.
Berkerja dan berusaha untuk mecapai kepuasan dan keceriaan.

2. Basmi sikap menunjuk2, riak, sombong, bangga diri dan melaram.
Terbaik bersikap tawaduk, rendah diri, ikut resmi padi - semakin tunduk semakin berisi, jangan ikut resmi lalang - menjalar keatas tetapi kosong.

3. Bila diberi tugas dan tanggung jawab , laksanakan dengan amanah, telus, lapang dada dan accountable.
Budayakan amalan mencatit segala pendapatan dan perbelanjaan. Dan ambil masa untuk mengkaji dan memperbetul.

4. Laksana segala tugas secara profesional. Tingkatkan ilmu dan kemahiran kita setiap masa. Pelajari terus menerus. Jangan segan bertanya.
Jangan tangguh (procrastinate) kerja.

5. Perlu ingat hidup didunia ini sementara. Setiap kesalahan dan kemunkaran pasti ada hukumannya. Kita terlepas hukuman didunia, hukuman lebih berat , dahsyat dan berkekalan menanti kita diakhirat.
Jadikan destinasi kita syorga al jannah yang berkekalan untuk kita.


Thursday, March 24, 2011

Amalan awal pagi

Jadikan satu tabiat dan amalan hidup untuk bangun pagi sebelum tiba waktu subuh untuk mengerjakan solat tahajud, membaca quran dan berzikir. Pahalanya amat besar dan Allah SWT akan mengampunkan dosa2 kita, mengurniakan rahmat yang tidak terkira banyaknya untuk hari itu, dipermudahkan segala urusan dan dimurahkan rezeki. Banguan awal pagi bukan suatu perbuatan yang mudah, ia perlu azam yang kuat, kesungguhan dan ketabahan.

Tetapi tabiat atau budaya ini bolih disemai dan dilatih sejak dari kecil lagi. Memang jadi ia sudah sebati dengan saya, iaitu bangun pada pukul lima pagi, tapi saya tidur awal pada malam hari, pada pukul 10 - 10.30 malam. Menonton televesyen bukanlah satu minat fanatik saya. Hanya setakat menonton berita dunia dan drama purba korea pada hari minggu. Saya tidak minat  langsung kepada drama2 tempatan. maaflah kalau ada yang merasa tersinggung.


Wednesday, March 23, 2011

Jangan mengaibkan orang

Wahai anak2ku dan rakan2 sekelian , ingatlah islam menyeru dan menuntut kita buat kebaikkan. Buatlah amal maarof tanpa batas, insyaallah balasan dan ganjaran dari Allah SWT amatlah banyak didunia dan akhirat. Jangan sekali2 buat munkar kerana segala kemunkaran adalah dorongan dan bisikan iblis. Sesungguhnya iblis itu musuh kamu yang nyata.

Mengaibkan orang lain adalah satu dosa besar, semakin ia disebarkan, semakin besar dosa orang yang melakukannya. Dosa itu akan berganda2 dan balasan diakhirat amatlah berat, tidak mampu kita menanggungnya. Siksaan diakhirat tidak ada kesudahannya. Kita hidup didunia hanya sekelip mata berbanding dialam akhirat.

Janganlah kita terlibat dalam perbuatan mengaibkan orang lain, malah bersubahat dengan pembuat fitnah pun akan membakar kita . begitu hebat bahangnya. Jauhilah dari mereka yang terlibat dengan penyebaran fitnah yang amat mengaibkan.

'Jagalah diri kita dan ahli keluarga kita dari bakaran api neraka' - itulah maksud satu ayat dalam surah At Tahrim.

Lebih baik kita sebarkan berita baik , berita yang bolih memberi gembira dan keceriaan kepada orang lain. Ini adalah nasihat dari junjungan kita, Rasulullah Mohammad SAW. Ikuti lah nasihat baginda, belaiu adalah sebaik2 penasihat.